اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

امثال سردار سلیمانی‌ها باز هم در کشور قابل شناسایی هستند

یک استاد دانشگاه گفت: افراد مشهور به کار جهادی با توجه به الگوی تبدیل تهدید به فرصت قابل شناسایی هستند، مانند شهید سلیمانی که تهدید داعش را به فرصت تشکیل بسیج جهانی اسلام تبدیل کند.

امثال سردار سلیمانی‌ها باز هم در کشور قابل شناسایی هستند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسین الله کرم استاد دانشگاه با اشاره به بیان رهبر انقلاب در مورد لزوم شنیدن صدای افراد باتدبیر، افراد مشهور به کار جهادی یا معتقد به انقلاب دائمی تا رسیدن به ظهور امام عصر (عج) را که به توانایی داخلی توجه می‌کنند را از مصادیق بیانات ایشان دانست.

وی همچنین با اشاره به اینکه نیاز به پرکاری واستفاده ازمسیرهای میانبر برای پیشرفت است که موجب تاکید رهبری به طرح استفاده از نیروهای شجاع و باتدبیر شده، تاکید کرد که افراد جهادی و انقلابی در عرصه اقتصادی می‌توانند کشور را به تحرک وادارند.

الله کرم با اشاره به اینکه توجه رهبر انقلاب معطوف به جوانان است بر نیاز به مسئولان با تدبیر و تجربه‌ که بتوانند که مدیریت دوران گذار میان دو دوره 40 ساله انقلاب را برعهده گیرند، تا کار به تدریج به دست جوان‌ها سپرده شود، تاکید کرد. وی همچنین اظهار داشت که چهره‌های جهادی و نیروهای انقلابی می‌توانند با روشن کردن نسبت خود با یکدیگر، ترکیبی بسازند که برای نجات اقتصاد کشور تونا باشد.

پرسش‌های ما ناظر به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است، که در تاریخ 19 دی ماه سال جاری در جمع مردم قم ایراد فرمودند، ایشان با اشاره به وجود افراد شجاع و با تدبیر در کشور در عرصه های نظامی، علمی، سیاسی و اقتصادی تاکید کردند: باید سخن این افراد شنیده، و به پیشنهادهای آنها در سطح کشور توجه و عمل شود.

*به نظر شما افراد شجاع و با تدبیر چه کسانی هستند و چگونه می‌توان آنها را شناسایی کرد؟

بدون تردید حداقل ویژگی‌ افراد جهادی و انقلابی این است که افراد شجاعی هستند، چراکه آنها وارد مسایل مهم و حیاتی برای کشور می‌شوند که نیاز به تصمیم گیریهای حساس دارد. از آنجایی که حضرت آقا بارها فرمودند که این افراد در دفاع از نظام و انقلاب همواره در صحنه هستند و سینه سپر می‌کنند، بدون شک وجود تدبیر در چنین افرادی برای دفاع از نظام، ضرورت دارد.

برای نمونه گروه‌های جهادی که در راستای محرومیت زدایی  و توانمندسازی اقشار محروم جامعه فعالند، یکی از جریان‌های بارز در این زمینه بوده و افراد حاضر در این گروه‌ها مورد نظر ما هستند زیرا علاوه بر کار مستمر و جهادی، نیازمندی در تدبیر این امور برای تامین منابع لازم دارند. بر همین اساس افراد مشهور به کار جهادی یا معتقد به انقلاب دائمی تا رسیدن به ظهور امام عصر (عج) از جمله این افرادی هستند، که می‌توانند در چارچوب بیانات مقام معظم رهبری قرار گیرند.

چنین افرادی با توجه به الگوی تبدیل تهدید به فرصت قابل شناسایی هستند. مانند شهید حاج قاسم سلیمانی که توانست تهدید داعش را به فرصت حضور در عراق و سوریه، تشکیل بسیج جهانی اسلام و جلوگیری از تجزیه منطقه تبدیل کند.

*با توجه به این بیانات و وضعیت روز کشور در عرصه‌های اقتصادی کشور چگونه باید به پیشنهادهای اشخاص مورد نظر رهبری انقلاب توجه و عمل شود؟

نخست اینکه پیشنهادهای مناسب در عرصه اقتصادی نیازمند توجه جدی به توانمندی‌های داخل کشور است، چنین ویژگی‌ای مخصوصا در عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به خوبی دیده می‌شود، که بر اساس توان داخلی موفق به تکمیل چندین فاز پارس جنوبی و بنیان‌گذاری و عملیاتی کردن پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس شده و خودکفایی کشور در تولید بنزین را رقم زدند. همچنین گروه‌های دیگری مانند بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان ،کمیته امداد، سازمان مسکن و ... نیز در این زمینه می‌توانند به عنوان الگو قرار گیرند.

*به ویژه در عرصه سیاسی مصداق شنیده شدن سخن افراد چگونه می‌تواند باشد؟

در حال حاضر باید به صورت جدی از دولت تروریست آمریکا دوری کرد و به سیاست‌های منطقه‌ای توجه بیشتری داشت. چرا که در صورت تداوم تحریم‌های امریکا، تنها کشورهای همجوار و پیوسته با جمهوری اسلامی ایران می‌توانند ما را در عرصه‌های گوناگون یاری کرده و با ما همکاری داشته باشند.

افزون بر این توجه به سه عرصه را ضروری می‌دانم: نخست عرصه ژئوپلتیک است که با توجه به آن، کشور ما میان دو منبع انرژی در دریای خزر و خلیج فارس قرار دارد. وجود جزایر سه‌گانه و تنگه هرمز ایران را به یک کشور ژئوپلیتیک در منطقه تبدیل کرده است. به گونه‌ای که "گراهام فولر"، نویسنده آمریکایی و مامور با سابقه سازمان سیا در منطقه خاور میانه، در کتابی با عنوان "قبله عالم" که اشاره به ایران دارد و بخشی از آن در عرصه ژئوپلیتیک است، به صورت مشخص بر این اهمیت ایران تاکید می‌کند.

در گذشته برخی "هارتلند" (قلب زمین یا جایی که تسلط بر آن به تسلط جهانی یک قدرت خواهد انجامید.) را میان "کی اف" و مسکو می‌دانستند و پس از فروپاشی شوروی برخی خلیج فارس و برخی دیگر آسیای مرکزی را به عنوان هارتلند شناخته‌اند، اما بنده معتقدم که امروزه قلب زمین در منطقه‌ای میان دو انرژی واقع در دریای خزر خلیج فارس قرار گرفته است.

عرصه دوم، ژئواستراتژی است که در آن ایران می‌تواند محور حمل و نقل جهانی قرار گرفته و دو دریای عمان و مدیترانه را از مسیر ایران ـ عراق ـ سوریه به هم پیوند دهد و چندین برابر بیش از فروش نفت درآمد داشته باشد، زیرا این مسیر می‌تواند ارتباط میان آسیای جنوب شرق و شرق دور را به اروپا که یکی از نزدیکترین مسیرهاست برقرار سازد.

عرصه سوم نیز، عرصه استراتژیک یا راهبردی است که در این زمینه ایران می‌تواند با تکیه بر ویژگی‌های خود در دو عرصه‌ ژئوپلتیک و ژئواستراتژی که اشاره کردم، به اتحاد منطقه‌ای اسلامی بیاندیشد و از دو عامل یاد شده به خوبی در این راستا بهره ببرد.

با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که آن دسته از افراد که به سیاست‌های یاد شده ـ که بخش عمده آن نیز سیاست‌های سیاسی ـ منطقه‌ای است و دنیا را متوجه این اتحادیه اسلامی می کند ـ توجه ویژه دارند می‌توانند مصداق شاخص‌های مورد بحث ما باشند و کشور را در عرصه سیاسی و اقتصادی به رشد وپیشرفت هدایت کنند.

*چه کمبودهایی در عرصه سیاست کشور سبب شده است که رهبر معظم انقلاب به لزوم شنیدن صدای افراد با تدبیر تاکید کنند؟ در عرصه اقتصادی چطور؟

نیاز به پرکاری و استفاده از مسیرهای میانبر برای پیشرفت است که موجب تاکید رهبری به طرح استفاده از نیروهای شجاع و باتدبیر شده است. البته نمونه موفقیت این دسته از افراد در دوران دفاع مقدس و همچنین پیوند امنیتی جغرافیای کنونی ایران به جغرافیای منطقه موسوم به محور مقاومت به وسعت ۸ میلیون کیلومتر مربع است که امکان مانور نظامی آمریکا را به حداقل رسانده، کاملا مشهود است.

 لذا اگر بخواهیم این وضعیت را برای حل کردن مشکلات اقتصادی و معیشت را انجام دهیم باید همپوشانی جمعیت ۸۰ میلیون ایرانی با جمعیت ۴۵۰میلیونی محورمقاومت را دنبال کنیم این امر نیاز در بکارگرفتن  نیروهای شجاع وبا تدبیر است که امتحان خود را پس داده اند. از سوی دیگر وجود افراد جهادی و انقلابی در عرصه اقتصادی می‌تواند کشور را به تحرک وادارد. افراد با پشت کاری که می‌توانند به لحاظ انقلابی راه‌های میانبر را برگزیده و از دیدگاه جهادی، فرهنگ پرکاری را بر جامعه حاکم کنند، اینها همان اشحاصی هستند که باید حرفشان شنیده شود. زیرا آنها با پرکاری در عرصه اقتصادی فعالیت را دوچندان کرده و با نگرش انقلابی در سیاست کشور وارد شده و می‌توانند کشورمان را تبدیل به مرکز اتحاد منطقه‌ای اسلام کنند.

*به نظر شما اجرای این مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به نظرات و آرای افراد با تدبیر، خود نیازمند مسئولانی که با در این زمینه جسارت و دغدغه داشته باشند، نیست؟ به بیان دیگر آیا هر مسئول و مدیری می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟

بدون تردید توجه حضرت آقا در مسایل جهادی و انقلابی در زمانی که گام به چهل ساله دوم انقلاب می‌گذاریم معطوف به جوانان است. اما همانگونه که اشاره کردید در این راستا نیاز به مسئولان با تدبیر و تجربه‌ای نیز داریم که بتوانند که مدیریت این دوران گذار میان دو دوره 40 ساله انقلاب را برعهده گیرند، تا کار به تدریج به دست جوان‌ها سپرده شود.

در این میان دو جریان در کشور وجود دارد، که یکی معتقد به همکاری با دنیای غرب برای حل مشکلات است و دیگری به توجه و توانمندسازی داخلی اعتقاد دارد. به نظر می‌رسد با توجه تحریم‌های موجود و عملکرد نظام سلطه، چاره‌ای جز رویکرد به جریان دوم که همان جریان انقلابی است نبوده و گرایش به این راه مورد نیاز جدی باشد. 

در جریان انقلابی و جهادی نیز چهره‌های مختلفی از هر دو سو مطرح هستند که هریک باید نسبت خود را با دیگری به اثبات برسانند، به این معنی که نیروهای انقلابی باید نسبت خود با نیروهای جهادی را نشان دهند و نیروهای جهادی نیز باید پیوندشان را با نیروهای انقلابی به اثبات برسانند، تا به این ترتیب، ترکیب شایسته‌ای از این دو نیرو بتواند وارد عرصه شود و نجات اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول